Janua rerum sive Totius pansophiae seminarium
Dvéře věcí neboli Seminář celé pansofie
Vznik díla:
1634 – 1635 Lešno
Vydání:
1951 Praha, G. H. Turnbull, J. A. Komenského Dva spisy vševědné – Two Pansophical
Works by John Amos Comenius
1974 Praha, J. A. Comenii Opera omnia, sv. 14
Obsah:
Je to první dochovaný rozsáhlý zlomek pro nedokončený Komenského úvod do všeobecné moudrosti Praecognita pansophica (Předpoklady vševědy), výklady o potřebnosti, možnosti a snadnosti všeobecné moudrosti. Byl nalezen jako opis původního rukopisu v pozůstalosti Samuela Hartliba. Tento zlomek spolu s druhým dochovaným zlomkem Pansophiae Christianae liber III (Křesťanské pansofie kniha třetí) tvoří celek Praecognit.
Spis má tři hlavní oddíly: úvod, pojednání o účelu člověka a úvahu o prostředcích, jimiž má člověk dosáhnout svého účelu.
V úvodu Komenský nejprve vymezuje lidskou pansofii jako souhrn poznatků o všem, co se týká člověka. Žádný člověk nemá být zbaven tohoto společného světa poznání – moudrosti. Pansofie je potřebná, možná a snadná.
V části druhé Komenský vykládá, že účel člověka je třeba hledat mimo tento čas a místo. Je to nejvyšší dobro, to jest nejdokonalejší dokonalost, nejpokojnější pokoj a nejjistější jistota. Nejvyšším dobrem je jeho věčný pramen – Bůh. Vezdejší život je jen přípravou k životu věčnému. K němu vedou tři prostředky: pěstění poznání (moudrosti), ušlechtilá ctnost a zbožnost. V části třetí se uvádějí tři cesty k dosažení účelu člověka: viditelný svět, Písmo svaté a to nejvznešenější v člověku – jeho duch. Zlomek končí uprostřed věty v paragrafu 86. Srovnej se zlomkem druhým (heslo Pansophia Christiana).
Poučení o díle:
G. H. Turnbull, J. A. Komenského Dva spisy vševědné – Two Pansophical Works by John Amos Comenius. Praha 1951, s. 143-146
J. A. Comenii Opera omnia, sv. 14. Praha 1974, s. 89-93
Jan Kumpera, Jan Amos Komenský, poutník na rozhraní věků. Praha – Ostrava 1992, s. 248-249