1974 Praha, Vybrané spisy J. A. Komenského, sv. VII
1983 Praha, J. A. Comenii Opera omnia, sv. 4
Obsah:
Humanistický názor, že vrcholem básnického umění je antická řecká a římská časoměrná poezie, sdílel i Komenský a v tomto duchu sestavil svou stať O poezi české. Je to teoretický spis o časoměrné prosodii v českém básnictví, v němž Komenský dokazuje, že čeština je po řečtině a latině nejschopnější z jazyků vytvořit v časomíře dokonalý verš, jenž se nejvíce přibližuje antickému vzoru.
Komenský nejdříve vykládá, co je to poezie a jak vznikla a čím se liší verš rýmový a metrický. Ve srovnání s rýmem, používaným v lidových básních a písních, dává Komenský přednost časomíře, kterou pokládá za umělecky hodnotnější a dokonalejší. Vysvětluje, v čem spočívá kvantita (délka a krátkost) slabik, co je to noha (v dnešní terminologii stopa), jaké jsou její nejběžněji používané druhy a na příkladech dokládá, jak půvabně dovedou znít české verše v časomíře. Čeští básníci by snadno mohli zušlechtit a zvelebit český jazyk, jsou k tomu dobré předpoklady. Čeština je způsobilejší k metrickému básnictví než k rýmovému a má bohatství dlouhých, krátkých a středních slabik, čehož se nedostává jiným jazykům – němčině, francouzštině a italštině.
Komenský chce přesvědčit o přednostech českého jazyka a českého básnictví, které pilným pěstěním časomíry a uměleckým ztvárněním myšlenky může dosáhnout světovosti.
Poučení o díle:
J. A. Comenii Opera omnia, sv. 4. Praha 1983, s. 164-165
Vybrané spisy J. A. Komenského, sv. VII. Praha 1974, s. 14-17
Jan Kumpera, J. A. Komenský, poutník na rozhraní věků. Praha – Ostrava 1992, s. 271-272
kontakt:
Muzeum Jana Amose Komenského
Přemysla Otakara II. 37
688 12 UHERSKÝ BROD
Česká republika, EUROPE
tel.: +420 572 63 22 88-9