E scholasticis labyrinthis exitus in planum sive Machina didactica mechanice constructa ad non haerendum amplius (in docendi et discendi muniis), sed progrediendum
Východ ze školních labyrintů na otevřenou rovinu neboli Mechanicky sestavený didaktický stroj, který umožní (při práci učitele i žáka) nadále již nezadrhávat, nýbrž postupovat kupředu
Vznik díla:
1656 – 1657
Vydání:
1657 Amsterdam, Opera didactica omnia IV
1957 Praha, Opera didactica omnia IV, (fototyp.)
1872 Praha, v čas. Škola a život, s. 193 nn., čes. překlad F. J. Zoubek
1956 Praha, in: Scholarum reformator pansophicus. Pansofický vychovatel,
(lat. a čes.), čes. překlad J. Patočka
1960 Vybrané spisy J. A. Komenského, sv. II, čes. překlad J. Patočka
Obsah:
Komenský tu znovu používá své oblíbené antické báje o krétském Labyrintu a niti Ariadnině. I školy jsou labyrinty, bludišti bez pevného cíle a dobré metody. Správná metoda je taková, která je založena na lidské přirozenosti. Při vyučování se má vycházet ze znalosti přírody a lidské povahy. Člověku je dáno, že touží po pravdě a vědění. Toho má škola využít a vytvořit účinnou, jistou a přesně pracující metodu, kde by osvojování vědomostí bylo založeno na praxi.
Poučení o díle:
Vybrané spisy J.A. Komenského, sv. II. Praha 1960, s. 487
Jan Kumpera, J. A. Komenský, poutník na rozhraní věků. Praha – Ostrava 1992, s. 234-235